The Alessandra Stanley Watch: This Year's Corrections Today

Yesterday we proved that Alessandra Stanley is the wrongest of all Times cultural critics, at least in 2005. Today we're bringing you a collection of her greatest corrections hits from the year.

Here are the top five, starting with the fourth runner-up.

5) After pretentiously telling us two days earlier that "Argentina has a long, rich tradition in detective novels, notably several novels by Jorge Luis Borges, this beaut arrives on December 9: "A television review on Wednesday about 'Epitafios,' a detective series from Argentina on HBO Signature, referred incorrectly to Jorge Luis Borges in citing Argentina's long tradition of detective fiction. While he wrote detective stories, his writings did not include any novels."

4) A classic, printed on November 1: "The TV Watch column last Tuesday, about 'The Colbert Report' on Comedy Central, misstated the 'word of the day' invented for the show's feature 'The Word.' It was 'truthiness,' not 'trustiness.'"

3) An even-more-classic classic, from September 20: "A television review yesterday about 'How I Met Your Mother' and 'Out of Practice,' on CBS, misstated the name of the popular show, ended last season, that the network is trying to replace with another hit. It is 'Everybody Loves Raymond,' not 'All About Raymond.'"

2) A double whammy, from May 8, 2005: "The television report on the Week Ahead page last Sunday, about the return of 'Family Guy' to the Fox network, misspelled the surname of its creator and misidentified a cable channel that carried reruns after Fox canceled the show in 2002. He is Seth MacFarlane, not McFarlane; the channel was the Cartoon Network, not Comedy Central."

1) And, finally, a mistake that is simply incomprehensible from someone who writes about television for a living, from March 5, 2005: "The TV Weekend column yesterday, about 'The Starlet,' referred to the WB network incorrectly. It is a broadcast network, not cable."

Of course, the correction about the Geraldo Rivera nudge — which everyone acknowledges is not seen on the tape, and which prompted even public editor Barney Calame to awake from his slumber and comment — should be the No. 1 correction. And it would, if ever the Times had actually corrected it.

A sampling of other Stanleyisms awaits after the jump.

December 23: "The TV Watch column yesterday, about coverage of the transit strike, misspelled the surname of an 'Eyewitness News' anchor on WABC. He is Steve Bartelstein, not Bertelstein."

April 14: "The TV Watch column on Sunday, about American television coverage of the wedding of Prince Charles and Camilla Parker Bowles, misidentified the cable network that carries the talk show of one commentator, Tina Brown. It is CNBC, not MSNBC."

August 10: "The TV Watch column in The Arts yesterday, about the legacy of Peter Jennings, misstated the name of the network where he started his career. It is the Canadian Broadcasting Corporation, not Company."

September 17: The schedule note in Weekend yesterday with a television review of 'Just Legal,' a new WB series, misstated the day it will run. It will be Mondays, not Fridays."

December 3: "A credits listing on Thursday with a television review of 'Pope John Paul II,' on CBS misspelled the surname of a producer and an executive producer. They are Luca and Matilde Bernabei, not Benabei.

"It also misspelled the surname of the Polish cardinal played by Christopher Lee. He was Stefan Wyszynski, not Wysznski. Because of information supplied by CBS, it also misstated the age of Karol Wojtyla (who became Pope John Paul II) as portrayed by Cary Elwes. It is 18 to 58 years, not 18 to 50."

June 10: "The TV Weekend column last Friday, about mock reality shows including the new HBO series 'The Comeback,' referred imprecisely to Michael Patrick King, an executive producer of that series, and his involvement in 'Sex and the City.' HBO says he was an executive producer of 'Sex and the City' and 'a leading creative contributor'; Darren Star was credited as the creator."

October 7: "A television review on Tuesday about 'Close to Home' on CBS, a new drama that centers on a prosecutor who is a working mother, misstated the date of another crime show that added a twist. 'Ironside,' about a detective in a wheelchair, was introduced in 1967, not after 'Dragnet' went off the air in 1970."

September 25: "A brief article in the New Season issue on Sept. 11 about the ABC series 'Commander in Chief' starring Geena Davis misstated the surname of her character at one point. She is Mackenzie Allen, not Adams."

March 31: "A picture caption yesterday with a television review of 'Eyes,' a detective series on ABC, misidentified the actress shown. She was Laura Leighton, who plays a lawyer, not Garcelle Beauvais-Nilon, who plays an investigator.

"The review referred incorrectly to an earlier series, 'Wings,' that featured Tim Daly, the star of 'Eyes.' It was his last hit series; 'The Fugitive' was his last series over all."

August 6: "A television review on July 27 about 'Over There,' a show on the FX cable channel portraying the fighting in Iraq, referred incorrectly to the gold star flags that were displayed by the families of Americans killed in past wars. Some are indeed flown by survivors in the current war."

June 6, 2005: "A television review last Monday about 'Faith of My Fathers,' a movie on A&E based on Senator John McCain's memoir about his experience as a prisoner of war in Vietnam, misstated the rarity of fathers and sons who have held four-star ranks in the United States military. Senator McCain's grandfather and father are not the only ones; at least three other sets of fathers and sons have held that distinction."

May 8, 2005: "An article last Sunday about Pope Benedict XVI's record of disciplinary actions against theologians while he was prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith misstated the timing of the Protestant Reformation, set off by Martin Luther. It began in 1517; it was not 'more than 500' years ago.

"A chart listing the disciplinary actions included one case — that of Professor Hans Kung, a Swiss theologian at the University of Tubingen, Germany — incorrectly. When that disciplinary action took place, the future pope was Archbishop of Munich, not prefect of the congregation.

"An article on April 24 about Pope Benedict XVI's record of disciplinary actions against theologians while was prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith incorrectly described the population of Poland when Pope John Paul II was born in 1920. According to the 1921 census, an estimated 14 percent of the population was Jewish or Protestant. The country was not almost 100 percent Catholic."

March 17: "A television review in Weekend on March 4 about 'Deadwood,' an HBO series created by David Milch, omitted the co-creator of 'NYPD Blue,' another series Mr. Milch developed. He is Steven Bochco."

Earlier:
The Alessandra Watch: How Wrong Is She?
Gawker's coverage of Alessandra Stanley